Skip to content

حوزه های اعتباربخشی

حوزه 1 - رسالت و اهداف :

دانشکده رسالت خود در رابطه با آموزش پزشکی عمومی را با در نظر گرفتن نیازهای سلامت جامعه، نظام ارائه خدمات سلامت، بر اساس اسناد بالادستی، ارزشها و پاسخگویی اجتماعی تدوین می نماید.

حوزه 2- برنامه آموزشی: 

برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی را بر اساس اصول عدالت آموزشی تنظیم و اجرا کرده و به خصوص در آموزش مجازی به عدالت آموزشی توجه ویژه داشته باشد.

حوزه3-  ارزیابی دانشجو:

دانشکده پزشکی باید نظام ارزیابی دانشجویان را تدوین، اعلام و اجرا کند و آن را متناسب با شرایط بازنگری کرده و شیوه نامه ارزیابی مجازی دانشجویان را هم تدوین، اعلام و اجرا کند. و اطمینان دهد ارزیابیهای حضوری یا مجازی دانشجویان، سنجش تمام ابعاد توانمندی شامل هر سه حیطه شناختی، مهارتی و نگرشی را پوشش میدهد و متناسب با اهداف و توانمندیهای مورد انتظار از فراگیران باشد.

حوزه 4- دانشجویان :

دانشکده پزشکی باید برنامه مشخصی برای بررسی ویژگیهای دانشجویان جدیدالورود خود داشته، از نتایج آن در سیاست گذاریهای آتی دانشگاه و برنامه ریزی برای دانشجویان استفاده نموده و آن را به طور مستمر در اختیار نهادهای بالادستی ذیربط نیز قرار دهد. باید برنامه مناسب و بروز شده ایی برای معرفی رشته پزشکی و ظرفیتهای دانشکده به دانشجویان جدیدالورود خود داشته باشد. همچنین آگاه سازی دانشجویان از مقررات آموزشی، مقررات حرفه ای، مقررات انضباطی و وظایف حرفه ای مورد انتظار از ایشان در برنامه قرار دهد.

حوزه 5- هیات علمی :

دانشکده پزشکی باید برنامه مدونی برای فرایند فراخوان خود داشته باشد و در این برنامه سیاستهای فراخوان، جذب و به کارگیری اعضای هیأت علمی/مدرسان را به روشنی و متناسب با شرایط موجود تبیین و اجرا نماید

حوزه 6-  منابع آموزشی:

دانشکده پزشکی باید تسهیلات فیزیکی کافی و مناسب برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان فراهم نماید، تا تضمین نماید برنامه آموزشی(حضوری یا مجازی)می تواند به نحو مناسب پیاده شود. محیط آموزشی فراهم نماید که برای کارکنان، دانشجویان، بیماران و همراه بیماران اصول ایمنی متناسب در آن لحاظ شده باشد .با روزآمد کردن و گسترش منظم تسهیلات متناسب با شرایط موجود محیط آموزشی دانشجویان را ارتقا دهد.

حوزه 7 - ارزشیابی دوره :

دانشکده پزشکی باید برنامه ای برای ارزشیابی نظام مند دوره پزشکی عمومی تدوین و اجرا کند. برنامه ای برای پایش فرآیندها و پیامدهای دوره پزشکی عمومی تدوین و اجرا نماید. از نتایج ارزشیابی به منظور اصلاح دوره پزشکی عمومی استفاده کند. و از ذینفعان اصلی ارزشیابی را در فعالیتهای پایش و ارزشیابی دوره آموزشی مشارکت دهد.

حوزه 8 - مدیریت عالی و اجرایی:

دانشکده پزشکی باید مجوز تاسیس از شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده باشد. به منظور تحقق اهداف دوره پزشکی عمومی، ساختار، تشکیلات، اختیارات، مسؤولیت ها ارتباطات سازمانی درون دانشگاهی خود را تعریف، تدوین، اجرا و پایش نماید. در مدیریت عالی از ساختار شوراها با شرح وظایف مشخص و تعریف شده )برای تصمیم سازی و سیاست گذاری( و ساختار کمیت های )برای فعالیتهای فنی و اجرایی( با مشارکت ذینفعان اصلی استفاده کند