دانشکده پزشکی
۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
br ENGLISH
آرشيو خبر

هوالشافي

نكات مهم پيرامون غذاخوردن:

1-                وقتي كه كاملا احساس گرسنگي مي كنيد اقدام به غذا خوردن كنيد.

2-               در محيط آرام غذا بخوريد: به دور از هيجان، سر و صدا، تلفن، تلويزيون و هر چه توجه شما را در هنگام غذا خوردن به چيزي غير از غذا جلب ميكند. موقع غذاخوردن بيش از آنكه به سفره و محتويات آن فكركرده و ذهنتان به آنها مشغول گردد ، به لقمه اي كه در دهان گذاشته و آن را مي جويد فكر كنيد !!

3-                در هر وعده غذايي فقط يك نوع غذا بخوريد.

4-               لقمه ها را كوچك برداريد.  هر لقمه غذايي را زياد (حداقل 33 بار) بجويد. چرا كه وجود بزاق و مخلوط شدن كامل لقمه غذا با آن براي هضم كامل غذا ضروري است و اينكار تنها با جويدن كامل غذا امكان پذير خواهد شد .

5-               از نيم ساعت قبل از غذا خوردن تا     1 ساعت بعد از غذا، خوردن هرگونه نوشيدني، ماست، سالاد، ترشي و ميوه ممنوع است؛

·       ماست و سالاد خود به تنهايي يك وعده غذايي سبك محسوب مي شوند. خوردن آنها به همراه غذا مانع جذب خوب غذا مي شود.

·       فقط در وسط غذا (نه قبل و نه بعد از غذا) مي توانيد 10 تا 14 عدد زيتون بخوريد.

·       خوردن ميوه بايد با زمان غذا خوردن 2 ساعت فاصله داشته باشد.

6-                 در وعده هاي غذايي مختلف غذاهاي متفاوت بخوريد. يعني از مداومت به خوردن يك نوع غذا پرهيز كنيد.

7-               وقتي هنوز مقداري اشتها داريد از غذاخوردن دست بكشيد. از پر خوري و درهم خوري بپرهيزيد.

8-               بعد از غذا ورزش شديد و حركات بدني شديد انجام ندهيد؛ اندكي راه رفتن بعد از غذا و سپس آرامش داشتن به هضم و جذب بهتر غذا كمك مي كند.

9-               بعد از غذا حمام نكنيد.

10-          بلافاصله بعد از غذاخوردن نخوابيد.

11-          دو وعده غذا در روز ، ابتداي روز و ابتداي شب ميل كنيد و اگر عادت به خوردن ناهار داريد آن را سبك ميل كنيد .

زماني كه غذا هنوز در معده بوده و هضم نشده است از مصرف هر گونه خوراكي ديگر پرهيز نماييد؛ زيرا كه سبب عدم هضم و فساد هر دو غذا مي‌شود.                دكتر جوكار؛ متخصص طب ايراني، سلامتكده طب سنتي طوبي

1396/10/24
Powered by DorsaPortal